Kolejna część przygód Sherlocka Holmesa stworzona przez studio Frogwares pozwala nam powtórnie zagłębić się w losy ekscentrycznego detetkywa. Tym razem robi to jednak w sposób niezywykle oryginalny w porówaniu do poprzednich części przygód. Otóż, w omawianej grze możemy przejść przez klika szczegółowo przedstawionych dochodzeń, tym samym uczestnicząc w kilku różnych historiach. Nie przypominam sobie, aby w poprzednich częściach gry gracz miał taką możliwość, raczej częściej można było spotkać się z tym, że historia jednego dochodzenia była całą grą. Tym razem jest inaczej, co uważam za szczególną zaletę Sherlocka Holmesa: Zbrodnia i Kara.

sherlock holmes zbrodnia i kara grafika

Graficznie nowy Sherlock prezentuje się bardzo klimatycznie

Klasyczny Sherlock z nieklasycznymi rozwiązaniami

Sherlock Holmes: Zbrodnia i Kara to przygodówka, w której możemy przełączyć się pomiędzy widokami z pierwszej osoby bądź za pleców. Grę zaczynamy standardowo jak dla tej serii, zostajemy wgłębieni w śledztwo, które jest na tyle tajemnicze, że nikt inny oprócz Sherlocla Holmesa nie może się nim zająć. Oczywiście, u boku detektywa stoi doktor Watson, który nie raz służy pomocą. Autorzy gry nie poszli na łatwiznę w nowej grze, dlatego stworzyli kilka nowych mechanizmów, które są bardzo ciekawe i warte omówienia. Mianowicie, po rozpoczęciu śledztwa Sherlock Holmes zbiera poszlaki, te co bardziej znamienitsze zapisuje w swoim notatniku, nie ma tu jeszcze nic rewulucyjnego. Jednak niektóre poszlaki mogą tworzyć myśli w głowie Holmesa, co więcej, myśli te mogą łączyć się z innymi tworząc pewne konkluzje, konkluzje te mogą być albo słuszne albo chybione, ale to od nas zależy na co postawimy. Jest to nowy mechanizm, który świetnie sprawdza się w grze. Powoduje, iż nie zawsze możemy dojść do prawidłowych wniosków, lecz nie ma się co przejmować, gdyż gracz będzie miał możliwość poprawienia się w roli detektywa nawet po rozwiązaniu sprawy. Po ukończonym śledztwie gra przekaże nam wiadomości o procencie osób, które dokonały podobnych decyzji w danym dochodzeniu.

sherlock holmes crimes and punishment

Jak w prawie każdej grze przygodowej, należy przeszukać każdy kąt i zakamarek

Dopracowane dialogi z postaciami

Spraw do rozwiązania jest wyłącznie kilka, jeżeli zabrzmiało to negatywnie to nie należy się tym za bardzo przejmować, gdyż są one rozbudowane, wyczerpujące i na tyle długie, aby powiedzieć, że gra naprawdę nie jest krótka. Zmierzam do kolejnej zalety nowego Sherlocka. Gra jest niezwykle pieczołowicie wykonana za co autorom należą się gromkie brawa. Wielokrotnie byłem pod wrażeniem choćby dialogów z bohaterami, które są dopracowane pod każdym względem. Przede wszystkim mam na myśli wygląd i mimikę postaci, ale nie można również pominąć tego, iż są to długie i wciągające rozmowy. Ciekawym i również nowym mechanizmem jest możliwość dokładnego przejrzenia osoby, z którą rozmawia Sherlock, co wielokrotnie objawia się nowymi, szczególnie nie raz kluczowymi poszlakami.

sherlock holmes 2014

Rozmowy z postaciami są intrygujące i wciągające

O wartościowych papierach słów kilka…

Jak w prawie każdej przygodówce, gracz będzie musiał przokopać niemałą ilość doumentów, papierów i cennych przedmiotów, a co warte uwagi to to, że twórcy gry okazali się łaskawi i nie przesadzili z ilością tekstów i informacji do przeczytania w takich dokumentach. To bardzo miłe z ich strony, dlatego badanie każdego dokumentu nie jest męczące. Przyjemnie czyta się każdą informację, a tym samym głębiej wchodzi w historię dochodzenia.

Sherlock Holmes: Zbrodnia i Kara to gra, która trzyma poziom poprzednich części, a nawet podnosi go wyżej. Jako entuzjsta i czytelnik przygód Sherlocka Holmesa uważam, że nowa część jest genialna, a minusów szukałbym jedynie w długości gry. Takich śledztw chciałbym przechodzić więcej, więcej i więcej.